'Groene stoomtram'

Lokale biomassa als duurzame brandstof voor historische stoomtram

De Museumstoomtram is onze Hoornse trots. Het mooiste, rijdende museum van Nederland verdient het om nog meer in de etalage te staan en heeft daarom een prominente plek in de plannen. Het museum kan en moet ‘het kloppend hart’ worden van de Poort van Hoorn. En dat kloppend hart kiest voor 'groen'.

Duurzame brandstof

Half februari heeft een historische stoomtram van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik zijn eerste tramreis gemaakt op een alternatieve brandstof. De tram werd gestookt op biokool in plaats van steenkool.

Steenkool is de traditionele brandstof van de stoomlocomotief. Het gebruik hiervan staat vanuit milieuoverwegingen onder steeds grotere druk. De Museumstoomtram, Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en New Energy Coalition sloegen vorig jaar de handen ineen om op zoek te gaan naar een verantwoord alternatief. Dit grensverleggende project ‘Groene Stoomtram’ werd betaald door de gemeenten Hoorn en Medemblik.

Museumdirecteur René van den Broeke: “Stoomlocomotieven gebruiken maar een fractie van de kolen van een kolencentrale. Maar wij zijn een blikvanger. In 2019 vervoerden we 166.000 reizigers. We voelen een verantwoordelijkheid om het groeiende milieubewustzijn op onszelf te betrekken en dat ook naar buiten toe verder uit te dragen."

Biokool

Het gezamenlijke onderzoek leidde naar biokool, samengeperst (getorreficeerd) hout of biomassa. Door torrefactie wordt hout of natte biomassa omgezet in een product dat sterke gelijkenis vertoont met steenkool, maar met veel betere eigenschappen. Bij de verbranding van biokool komen geen schadelijke stoffen vrij zoals stikstof en zwavelverbindingen. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt vrijwel tot nul gereduceerd en de brandstof is CO2 neutraal. Daarnaast kan de biokool regionaal gemaakt worden uit beschikbare biomassastromen. De biokool kan daarnaast door kleine aanpassingen in de stoomtram al gebruikt worden als alternatieve brandstof. De kosten van biokool ten opzichte van steenkool zijn vergelijkbaar.

"Ik ben erg blij met het resultaat. De beleving van de stoomtram blijft in tact. De stoker gooit kolen op het vuur en de dampen komen uit de schoorsteen. Verder onderzoek zal uitwijzen of biokool toepasbaar is voor alle stoomlocomotieven in Nederland", aldus Van der Broeke.